2008. június 11., szerda

A DOMO visszafizeti az EB alatt vásárolt TV-k árát ha Románia bejutt az elődöntőbe a foci EB-n

A fent írt cím nem egy poén, hogy ezt bebizonyítsam, rögtön csatoltam is egy képet a reklám kampányból:

Forrás: www.domo.ro

Mi történt, új piacra lépett a DOMO és mostantól sportfogadás iparágában is tevékenykedik, vagy éppen most ment el az eszük és ilyen nagyot kockáztatnak?
Azt ugye mind gondoljuk, hogy ilyen vállalatnál semmit sem tesznek meggondolatlanul, anélkül hogy számokkal támasztanák alá, tehát ez akár egy zseniális ötlet is lehet. (Szerintem, vállalati szempontból AZ, a vásárló szempontjából már nem biztos hogy annyira.)
Első ránézésre azt látjuk, hogy ha bejut Románia az elődöntőbe, akkor milyen sokat veszít a Domo, hisz hiába adott el rengeteg TV-t semmi pénz nem jön belőle, de ez az állítás nem ennyire egyszerű.
Az ilyen bizonytalan folyamatokra illik biztosítást kötni, de még jobb ha fogadást köt a DOMO (persze ha ez nem oldható meg tisztán jogi úton, akkor is marad a biztosítás lehetősége, ami egyébként nem sokban különbözik a fogadás logikájától).
A Románia elődöntőbe jutásának a szorzója (odds) a fogadó irodákban 7,5-10 között mozog, legyünk kissé pesszimisták és vegyük azt hogy 8. Miért fontos ez nekünk? Erre a kérdésre adott válasz jelenti a számokon való uralkodás egyik lépését.
Romániában a háztartási gépek piaca a becslések szerint 350 millió euró (forrás), ahol a DOMO részesedése 20% körül mozog (forrás). A TV-k és hanglejátszó eszközök a háztartási gépvásárlások 35%-t teszik ki (forrás). Ezen adatok alapján a DOMO a TV-kből szerzett árbevétele évente 17,5 millió euró (63,87 millió RON). Az akciónak köszönhetően többen vásárolnak mint általában, így azt feltételezve, hogy akcióban az éves vásárlások 30%-a történik meg és az átlagnál 25%-al többen választják a DOMO-t, az akció alatt a DOMO árbevétele a 24 millió RON-t is elérheti. Ha 30% tiszta nyereséget (a vállalat fix költségeit nem számítjuk, hisz azok akkor is megvannak ha nincs ez az akció) feltételezünk TV-ként, akkor az összköltség 16,80 millió RON és ezt a pénzt veszíti el a DOMO, ha Románia bejut az elődöntőbe.
Na már most ha ők biztosították az eseményt (8-as szorzót feltételezve), akkor a biztosítás költsége 2,1 millió RON.
Ha bejutnak az elődöntőbe, akkor vissza kell fizetni a TV-k árát, vagyis ajándékba adtuk a TV-ket ennek költsége 16,80 millió RON, viszont a biztosításból jön 16,80 millió RON, tehát nem veszítettünk semmit (és ha a biztosítást nagyobb összegre kötöttük, akkor még nyerünk is vele).
Ha nem jutnak be az elődöntőbe akkor van 7,2 millió RON nyereségünk (24-16,8 millió), és elvesztettük a biztosítás díját, de talán látható, hogy még így is elég jól jöttünk ki a dologból.
A kulcstényező tehát az, hogy jól becsüljük meg hányan vesznek TV-t az akció keretében, és akkor bármi történik, mi nyerünk. Ez már uralkodóhoz illő magatartás nemde?
A számolások pontos kifejtését és a probléma vásárló oldali megközelítését is hamarosan megírom, addig is írjátok meg véleményeteket!

Tánczos Levente - József
egyetemi gyakornok

1 megjegyzés:

Unknown írta...

Szerintem igaza van kedves Levente, nem jo csak ugy esz nelkul bedolni minden egyes reklamnak, akciona, jo megfontolni a dolgokat!
Viktoria